شبکه انديشمندان قم
 
 

 

    Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
    کد خبر : 64602
    تاریخ انتشار : 24 آذر 1393 10:41
    تعداد مشاهدات : 1743

    رییس دفترتبلیغات اسلامی اصفهان:

    تأسیس قطب های فکری و فرهنگی مورد حمایت صاحب نظران شورای عالی انقلاب فرهنگی است

    رییس دفترتبلیغات اسلامی اصفهان گفت: تأسیس قطب های فکری و فرهنگی در دفتر، در جهت نظام مند سازی برنامه های موجود در عرصه فرهنگی است که به نوعی مورد حمایت و نگاه صاحب نظران شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


    به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه ی آغاز دوره ی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور حکمی بر مدیریت راهبردی چالش های حوزه ی فرهنگ با «استفاده کامل و کارآمد و هم افزا از همه ی فرصت ها و ظرفیت ها»، «مهار تهدیدها و آسیب ها با نگاه حکیمانه و معقول» و «مواجهه ی هوشمندانه با معارضه های مهاجمان و ستیزه گران» به عنوان تکالیف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کردند.
    ایشان هم چنین در این حکم رئیس دفتر تبلیغات اسلامی را به همراه معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به عنوان اعضای حقوقی جدید، به مجموعه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی افزودند.
    در آستانه 19 آذرماه "روز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی(ره)، گفت وگویی را پیرامون عضویت دفترتبلیغات اسلامی در این شورا با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی "رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان" داشتیم که از پیش رو می گذرانیم.

    *نظر حضرت عالی در خصوص عضویت دفتر تبلیغات اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟
    دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان نماد روشنفکری حوزه در سه حوزه آموزش، پژوهش و تبلیغ دینی از بدو تأسیس در عرصه فرهنگ دینی گام برداشته است. طبیعی است که این نگاه بازخوردهای خاص و مثبتی در سطح کلان جامعه ایران داشته است که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است.
    از مأموریت های مهم دفتر حفظ ارزش ها، پاسداشت نگاه انقلابی و دینی و هدایت افکار عمومی به سمت فرهنگ دینی و در نهایت تقویت پایبندی مذهبی در بین اقشار مختلف است. بدون تردید این از اساسی ترین اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی هم می باشد. از این رو دفتر تبلیغات اسلامی در راستای مأموریتی گام بر داشته است که به لحاظ تفکر سازمانی توجه یکسانی به آن است. 
    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه مأموریت ها و اهداف خود را از کارکرد محوری به مسئله محوری تغییر وضعیت داد. این نگاه موجب تأسیس قطب های چهارگانه فکری- فرهنگی شد که این چهار قطب عبارتند از اخلاق خانواده و سبک زندگی، نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران، تعمیق ایمان دینی و مقابله با ادیان و فرق انحرافی و در نهایت بنیان های نظری و نظام متقن هدفمند در علوم اسلامی و انسانی. هر چهار قطب در جهت نظام مند سازی برنامه های موجود در عرصه فرهنگی است که به نوعی مورد حمایت و نگاه صاحب نظران شورای عالی انقلاب فرهنگی است. 
     
    *عضویت دفتر تبلیغات اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی چه نقشی در عرصه فرهنگی کشور خواهد داشت؟
    از کارهای مهمی که در دفتر تبلیغات اسلامی در دست اقدام است تأسیس مرکز رصد و تعاملات راهبردی است که به نوعی کاوش و بررسی سطوح مختلف فرهنگ عمومی، خرده فرهنگ های طبقات و سنین مختلف و به طور کلی مسأله پژوهی فرهنگی است. در حقیقت بدون رصد مسائل و بدون توجه به نگاه های راهبردی در حوزه فرهنگ نمی توان اقدام عملیاتی کرد. بنابراین بخشی از برنامه های عملیاتی شورای عالی انقلاب فرهنگی مبتنی بر پژوهش ها و رصدهای این مرکز خواهد بود.
    دفتر تبلیغات اسلامی می تواند در ساحت های اصلی مهندسی فرهنگی و مدیریت راهبردی حوزه فرهنگ دینی یعنی ایجاد ایده ها، تقویت و توسعه اندیشه ها، ایجاد این اندیشه ها به یک گفتمان غالب و در نهایت تبدیل این گفتمان ها به یک جریان رایج در سطح جامعه، ایجاد ساختاری همگون، فرهنگ و رفتاری مبتنی بر دینداری ایفاء نقش کند.
    - بسط و جریان ساز در عرصه ایجاد تفکر تمدنی و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
    - کمک به ارائه تبیینی صحیح از وضعیت دینداری و آسیب شناسی آن ها با توجه به فرهنگ موجود در جامعه
    - تولید پیشنهادات، برنامه ها و ایده های فرهنگی مبتنی بر تفکر دینی به منظور استفاده در سازمان های فرهنگی و مولد
    - حل معضلات فکری معطوف به فرهنگ عمومی با توجه به نگاه آموزه های دینی
     
    *دفتر تبلیغات اسلامی در تحقق کدامیک از اولویت های مدنظر مقام معظم رهبری برای شورا می تواند به ایفای نقش بیشتری بپردازد؟
    -  مهندسی فرهنگی با نگاهی تحول گرا در بخش های فرهنگ دینی
    - کمک به تحول در علوم انسانی با در نظرگرفتن مسائل چهارگانه
    - تولید و ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی و دینی توسط پژوهشکده ها و گروه های علمی
    - استفاده از ظرفیت مبلغان دینی هم در تبیین اولویت های هفت گانه معرفی شده از سوی مقام معظم رهبری به عموم مردم و هم دفاع از نگاه هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی در برابر معاندان
    - استفاده از ظرفیت های کاربردی میان برنامه ای نظیر نشست ها، همایش ها، کرسی های آزاد اندیشی و واحدهای کودکان و نوجوان در ایجاد و تکمیل مشارکت طبقات مختلف سنی در حوزه های گوناگون فرهنگی


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :